11.9 C
Nürnberg, DE
October 13, 2024
Exclusiv

Claviatura sonetelor lui Teodor Barbu, o policromie a muzicalității

AL. FLORIN ȚENE

La Drăgășani participând la comemorarea scriitorului Gib Mihăescu m-am întâlnit cu un vechi prieten, poetul Teodor Barbu care cu sprijinul consilierului local Costinel Stoica a organizat o interesantă expoziție cu fotografii ilustrând vechiul oraș de sub Dealul Viilor.Cu această ocazie am primit de la poet cartea “ 45 sonete eclectice“ , apărută la Editura Kitcom, Verguleasa, 2023.

Volumul de 83 de pagini cu o copertă sugestivă semnată de Rodica Felicia Matei, cu prefață amplă de prof. Alina Rogobete, intitulată “Revigorarea lirismului clasic “ și traducerile în limba franceză și engleză de prof.Marinela Oprea și prof.Alice Ungureanu. l-am primit cu următoarea dedicație: “Familiei Țene, Florin și Titina cu toată dragostea și prețuirea.Oct.2023, de la ss Teodor Barbu“.

Sonetele lui Teodor Barbu pun erminia peste litografii de viață și sunt tot arât de laice cât sunt de religioase pictura lui Theodor Aman, nu lasă să se întrevadă devoționismul din cele 45 de sonete eclectice: “Fidelitatea e-o floare rară,

Susțin și azi eternii schimbători

Căci nici prin jurământ, adeseori,

Nu-nveți canoanele pe dinafară… “( Sonet rătăcitor)

În versurile bine structurate și cizelate, poetul se poate defini un clasic în viață unde matafora este plasată în așa fel să frisoneze eul, dar și sufletul cititorului. În sonetele din acest volum descoperim acel simț al emoției profunde, ca și înclinația, către clipa perenă: “ La cafeneaua unde seara

Scot mesele pe trotuar,

Vecinul meu, un arhivar,

Își bea cafeaua sa amară. “( Sonet arhivar)

Acel simț al emoției profunde , ca și aplecarea izbitoare spre a ridica clipa cotidiană la nivelul emoției, poetul reușește printr-o substrucție lirică, ritmică până la muzicalitate, să ridice versul la nivelul aerului rapsodic, de esența muzicii subiective, prin acel cântec cursiv și muzical, apt să se încorporeze în emoția fabricitantă, în zugrăveala de medii sociale, în psihologii nebuloase, în a se prelungi în încântări și în tristeți: “Prelung se face ziua-n Drăgășani

De parcă-n dealuri ar dansa sirene,

Lumina care murmur prin gene

Brodează dulci arpegii prin castani. “( Sonet citadin)

Sonetele acestea, într-o construcție perfectă, sunt esența unor trăiri în fața unor nebuni sociali ce fac pe cel de-alături să le explodeze sângele, însă speranța rămâne ultima: “Eu n-am să-i caut calzi ca pe un mit

Când voi sosi la vamă ispășit,

Veni-vor ei la mine, cumsecade“(Sonet auster ) Nebunii și saltimbancii se vor vindeca și întoarcerea lor ispășită rămâne ca o iertare în sufletul poetului.

Teodor Barbu este un spirit genuin clasic, original și irepetabil. Rămânând un rapsod al clipelor trăite într-o comunitate arhaică, al cărui sunet liric este rezultatul unor coarde ale harfei pa care plimbă degetele o zână a sonetului.

Al.Florin Țene

Related posts

Felicitare

Theodora-Raluca Paun

Mai e timp să iubim

Liliana Moldovan

„Prin ochii mei”, autoare: Mihaela C. D.– impresii de lectură și mai mult decât atât

Liliana Moldovan

LA CENACLUL LIGII SCRIITORILOR DIN ROMÂNIA, FILIALA MARAMUREȘ, ÎN MEMORIAM: ION VINEA 

Liliana Moldovan

„La margine de dor și de gândire”, cu Gavril Moisa

Liliana Moldovan

Scrisoarea ca pagină de jurnal în volumul “Scrisori din Țara de Margine “de Mihai Ganea

Liliana Moldovan

Lasă un comentariu

Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vom presupune că sunteți de acord cu acest lucru, dar puteți renunța dacă doriți. This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy